Hos de mange virksomheder jeg møder, er det at holde styr på fravær en kilde til frustration og irritation i dagligdagen. Ikke så få steder er det forsøgt systematiseret i Excel-ark, andre steder i en "fraværsbog". Udfordringen er, at disse manuelle systemer skal holdes opdateret, og det at lave statistik er besværligt.
De forskellige systemer på markedet håndterer registreringen af fravær forskelligt, men samlet set har langt de fleste leverandører moduler der holder styr på de gængse fraværstyper.
Enkelte systemer kan også håndtere fremtidigt fravær, og kan derfor bruges til for eksempel at lave fraværsplanlægning med. Det er hensigtsmæssigt, ikke mindst til at kunne sammenholde medarbejdernes ønsker til f.eks. ferieafholdes eller afspadsering med de overordnede ønsker der er til bemandingen i vitale dele af virksomheden.
Men vigtigst er muligheden for at samle data "til bunke", og kunne analysere på dem. Fordi en oversigt over fravær, så som sydom, barn syg, etc., kan give vigtige oplysninger til virksomhedens ledelse - både om den enkelte medarbejder, men i høj grad også om udviklingen i det overordnede sygefravær. Disse oplysninger kan bruges til at fokusere på særlige områder, grupper eller arbejdstyper, og dermed danne et overblik over særlige indsatsområder for ledelsen.
Når I skal vælge leverandør af jeres fremtidige system til tidsregistrering, er det derfor vigtigt at I gør jer klart, hvad I ønsker at bruge fraværsregistrering til; blot at tælle syge- og fridage, eller til at levere data i fremtiden, til brug for at udvikle jeres virksomhed.
Brug Checklisten til at vurdere jeres behov, og til at kunne stille de rigtige spørgsmål til de leverandører I udvælger til at komme med bud på løsninger. Du finder den her.
Under "Multi-Time" kan du se eksempler på fraværsregistrering i BeSoft-regi.
Mere viden om tidsregistrering
Vi kender de overvejelser, det er vigtigt for jer at gøre i forbindelse med tidsregistrering. Her et lille udvalg af nogle af de vigtigste.