Tidsregistrering "i skyen" eller på "vores egen server"? 'Hvad er forskellen?
Af Kim Wilde, Account manager
Det er et spørgmål jeg møder fra tid til anden.
Vi må først lige at få styr på begreberne: I skyen - eller cloud - betyder, at programmet ligger et andet sted end på den server eller computer der står i jeres virksomhed. Hvis I f.eks. har jeres server stående "ude i byen", så er jeres virksomhed i princippet i skyen. For mange er "skyen" dog i højere grad forstået som hvem der ejer programmet: hvis det ligger i skyen, så lejer man sig ind på programmer, der ligger på en central servere et eller andet sted i verden, mens I på jeres egen server - på matriklen eller fysisk stående et andet sted - typisk ejer jeres egne programmer.
Jeg bruger derfor denne opdeling i artiklen: I skyen - I lejer adgangen til programmet, der ligger på en server, der tilhører ejeren. Lokalt - I ejer programmet, der ligger på jeres egen server.
BeSoft er en lokal løsning. Når I køber tidsregistrering hos BeSoft, så køber I programmet, ikke blot en ret til at bruge det i en periode - programmet er jeres i ubegrænset tid. Fordelen er, at fordi programmet er jeres, kan det sættes op til netop jeresvirksomhed, og den måde jeres lokalaftaler og særlige forhold fungerer hos jer, herunder integreringen med jeres øvrige IT-systemer.
De fleste af vores konkurrenter er i skyen. Her betaler I for at bruge systemet, Typisk er prisen udregnet som en månedsbetaling udfra antallet af medarbejdere i jeres virksomheden. Disse systemer er ofte ret enkle, og tager udgangspunkt i, at I er ligesom en masse andre virksomheder, og derfor ikke kræver særlige tilpasninger. For en gruppe af virksomheder er det rigeligt, da deres forhold er meget ensartede, og med meget enkle forhold på virksomheden. Både hvad angår medarbejderne, udregning af løn og tillæg, samt den måde der skal måles tid op opgaver.
Men hvad skal I så vælge? For det første skal I kigge på jeres nuværende og fremtidgige IT-strategi. Hvis det er jeres plan at alt SKAL være i skyen, ja, så kommer BeSoft lidt på tværs; program og data ligger på jeres server. Men BeSoft kan sagtens være en del af jeres samlede IT-strategi alligevel; vi kan integrere med alle systemer - også dem i skyen. Vores app, Mobile-Time, ligger jo også i skyen.
Dernæst skal I se på hvem I er, og de behov I har. Hvis f.eks. jeres arbejdstidsregler er meget enkle, kan de fleste online-løsninger snildt løfte opgaven. Ulempen er, at I er afhængige af, at ejeren af systemet I har valgt er forretningsmæssig solid, fordi systemet er hans, og I har blot lejet jer ind på det, og data er oftest kun tilgængelige så længe samarbejdet løber.
I kan med fordel bruge checklisten her til at afdække jeres præcise behov.
Oplever I derimod jeres forhold som lidt specielle, f.eks. med store variationer i tidsplaner og/eller arbejdstidsregler, kan BeSoft være en mere fleksibel og velegnet løsning for jer. Ønsker I samtidig at være uafhængige, og selv eje de programmer der er afgørende for jeres daglige drift, så kan BeSoft ligge mere til jer.
Mere viden om tidsregistrering
Vi kender de overvejelser, det er vigtigt for jer at gøre i forbindelse med tidsregistrering. Her et lille udvalg af nogle af de vigtigste.